Klasik Otomobil Bakımına Dair İpuçları

Günümüz koşullarında üretilen otomobiller teknoloji, yedek parça bulunabilirliği ve büyük servis ağları sayesinde çok daha uzun süre kullanıma uygun olabiliyor. Günümüz koşullarında üretilen ortalama bir araç için 250.000 km’ye kadar sorunsuz bir kullanım öngörülebiliyor. Ancak klasik otomobilleriniz günümüz koşullarında üretilen araçlardan daha manuel yöntemlerle üretimden çıkması ve üzerinden çok zaman geçmiş olması nedeniyle daha çabuk yıpranabilmektedir. Klasik araçların bakımı zordur ve günümüzde yedek parça problemleri ile karşılaşmamak adına daha çok ilgi ister. Sizlere klasik otomobilinizi daha sağlıklı muhafaza edebilmeniz için ipuçları hazırladık. Gelin bu ipuçlarına birlikte bakalım;

1.Sıvıların Kontrolü

Önceki yazılarımızda otomobilinizin bir parçası olan mekanik sıvıların aracınız için ne kadar önemli olduğundan bahsettik ancak klasik otomobillerinizde bu önem ikiye katlanıyor.

Soğutma : Seviyenin düzenli olarak kontrol edilmesi gerekmektedir. Önerilen %50 su %50 antifriz şekilde dolu olmasıdır. Ancak su olarak musluk suyu değil damıtılmış su kullanılması özellikle tavsiye edilir. Seviyeler kontrol edilirken aynı zamanda içerisinde bir parçacık ya da atık birikimi olup olmadığı da özellikle kontrol edilmelidir.

Yağ : Klasik araçlarda aşınma oranları normal araçlara göre daha mümkün olabileceği için yağ oranı ve kalitesi için tavsiye edilen bir kaç haftada bir kontrol edilmesidir. Ancak bunu kendiniz yapamıyorsanız 6 aylık periyotlarda servise götürerek kontrol ettirmeniz aracınızın ömrünü uzatan bir diğer faktör olacaktır.

Fren Hidroliği : Çok fazla kilometre demek, çok fazla fren kullanımı demek. Bu nedenle frenlerinizdeki aşınmaların önüne geçmeniz hayati bir önem kazanmaktadır. Fren hidroliği seviyesi, sızdırması ve rengi düzenli olarak kontrol edilmelidir. Belirli bir seviyenin altına düşmüş ise tamamlanmalı, bu düşüş çok ani ise mutlaka serviste sızıntı kontrolü yaptırılmalıdır. Fren hidroliği açık altın sarısı rengindedir, bu renkteki bozulmalar da değişmesi gerektiğine işaret edebilir.

2.Lastik Bakımları

Klasik araçlar günümüz araçlarına kıyasla daha ağır yapıdadırlar ve bu lastiklerinizin üzerine yapılan basıncın artması anlamına gelir. Bu ağırlığa bağlı olarak motorun daha kuvvetli olması, aracın hızlandığı durumda daha çok sürtünme enerjisi üretmesine neden olur. Günümüz araçlarında dikkat edilmesi gereken lastik bakım şartlarına uyduğunuz gibi uymalı ve biraz daha dikkatli olmalısınız

Klasik araçlardaki lastik bakımının bir diğer önemli bölümü ise hareket halinde olan araçlardaki değil saklanan araçlardaki lastik bakımıdır. Lastikleriniz durağan haldeyken de deforme olabilir. Sahip olduğu elastiki yapı hareket için tasarlanmıştır ve bir yerde bir aydan fazla süre durması lastiklerde çatlaklar oluşturabilir. Bu durumun önüne geçmek için ayda bir aracınızı hareket ettirmeniz en iyi seçenek olacaktır. Çok daha uzun süre park halinde kalmasını planladığınız bir aracınız var ise lastikleri tamamen çıkartıp kuru, nemsiz bir ortamda istifleyebilirsiniz.

3. Genel Araç Bakımları

Akü : Aracımızdaki elektrik akımının temel elemanı akünün görevi daha ilk aşamada başlar, bu nedenle akünün sağlığı önemlidir. Akünün temiz tutulması ve bağlantıların düzenli kontrol edilmesi önemlidir. Uzun süre park halinde kalması planlanan araçlarınız için aküyü sökmeniz tükenmesini önlemek için sağlıklı bir yöntem olacaktır.

Kayışlar : Tüm aksamı çalıştıran kayışlar harekete katkı sağlayan en önemli parçalardır. Aşınma, ezilme ve kopma gibi durumlar sürüş sırasında sizi çok zor durumlara sokabilir. Bu nedenle, aracınızdaki kayışların düzenli olarak bakımlarını yapmanız gerekmektedir. Kayışlarınızda biriken fazla yağ, tortu, ezilme, aşınma, yırtılma gibi aksaklıklar gördüğünüzde hemen müdehale edilmesi önemlidir.

Bujiler : Eski ve yıpranmış bujiler motorunuza doğrudan zarar verebileceği gibi aynı zamanda performansınızı ve verimliliğinizi de olumsuz yönde etkiler. Aşınmış, birikinti ya da erime yapmış bujileri değiştirmek motorunuzu performansını ve ömrünü uzatacaktır. Bu değişikliklerde önemli olan mümkün olduğunca orijinal parçaları değerlendirmeniz olacaktır.

Kullanım : Klasik araçlarınızı kullanmak onlar için yapacağınız en iyi bakım yollarından biri olabilir. Aracınızın sesine alışıksanız aksaklıkları duyabilir ve bu sayede formunda kalmasına yardımcı olabilirsiniz.

4. Araç Temizliği

Klasik motorlar dış etkenlere karşı daha korunmasız olabilir. Kaporta temizliği bu nedenle büyük önem taşımaktadır. Ayrıca filtrelere özen göstermeniz ve aracın nem toplayabileceği alt kısımdaki ulaşması zor olan noktaları da titizlikle temizlemeniz tavsiye edilir.

5. Park

Saklama : Aracınızı mümkün olduğunca dış etkilerden korumak için bir garajda muhafaza etmeniz tavsiye edilir ancak böyle bir imkanınız yoksa koruyucu ve katmanlı örtüleri de tercih edebilirsiniz.

Akü : Aracınız sürekli park halinde duracak ise akünüzü sökmeniz tekrar kullanımı açısından önemlidir.

El Freni : El freninizi çekmeyi unutmayın. Aracınızın uzun süre park halinde beklemesi söz konusu ise tahta takozlar yardımı ile sabitlemeniz el freninin tutukluk yapmasından kaynaklanabilecek kaymaların önüne geçecektir.

Silecekler : Uzun süreli park durumlarında hem sileceklerin hem de camın zedelenmemesi için silecekleri kaldırın. Silecekler kauçuk malzemeden üretildiği için cama yapışması, hem cama hem de sileceklere hasar vermesi mümkün olabilir.

Yakıt : Benzindeki etanol suyu çekerek yakıtın ayrışmasına ve tortu birikmesine neden olabilir. Bu nedenle bir dengeleyici kullanmanız gerekebilir.

Günümüz araçlarında dikkat edilmesi gereken lastik bakım şartlarına uyduğunuz gibi uymalı ve biraz daha dikkatli olmalısınız